SMMA: Wat is het en hoe kun je er geld mee verdienen in 2023?

Banner SMMA

SMMA staat voor Social Media Marketing Agency. Het is een type bedrijf dat met behulp van sociale media ervoor zorgt dat bedrijven van klanten meer aandacht krijgen. Meer naamsbekendheid, meer website bezoekers, meer omzet.

Bij SMMA doe je vooral aan social media management (posten, liken en comments plaatsen), betaalde advertenties en aanvullende werkzaamheden zoals content creatie, e-mail marketing en funnel building.

Wanneer jouw SMMA goed loopt, kun je hier veel geld mee verdienen. Online, zonder dat jij de klanten überhaupt ooit hebt gezien. Dit maakt het een model dat erg interessant is voor veel mensen, waaronder digital nomads.

Waarom is SMMA zo aantrekkelijk?

Naast het feit dat je dit volledig online kunt doen (wat voor ons het meest interessante is), zijn er nog een aantal belangrijke voordelen van SMMA:

  • Het vereist vrijwel geen opstartkosten of investeringen.
  • Je hebt weinig ervaring nodig. Wanneer jij een beetje overweg kunt met Instagram en andere sociale media, kun jij ook SMMA gaan doen.
  • Het is gemakkelijk te leren.
  • Je kunt het hele bedrijf runnen vanaf je laptop, maar ook deels vanaf een telefoon of tablet.

Omdat SMMA al deze voordelen heeft, vind ik het een van de meest interessante business modellen van deze tijd. Het is perfect voor jou wanneer je graag reizen en werken combineert, maar ook wanneer je gewoon op zoek bent naar een model waarbij je veel geld kunt verdienen.

Zoals ik al aangaf, voor mij is het vooral het locatie-onafhankelijke werken wat het mij zo interessant maakt. Terwijl je goed verdient kun je gewoon thuis zijn bij familie en vrienden, maar ook compleet aan de andere kant van de wereld.

SMMA Afbeelding 1


Waarom betalen klanten jou en doen ze het niet zelf?

Dit is een van de meest gestelde vragen als het om SMMA gaat, en het is ook een kwestie die voor ons een tijd onduidelijk was. Ik heb net namelijk het voordeel benoemd dat het gemakkelijk is om te doen en gemakkelijk is om te leren. Waarom doet een bedrijf het dan niet zelf?

In het kort, een bedrijf en de mensen in het management van het bedrijf zijn vaak erg druk. Ze hebben de passie om het bedrijf te runnen, hun passie is niet het runnen van verschillende sociale media. Ze zijn al druk genoeg, ze vinden het niet leuk en het leidt ze alleen maar af.

Er zijn een aantal redenen waarom ze liever iemand anders betalen voor de sociale media:

  • Ze willen volledige focus hebben op het bedrijf en de richting die het bedrijf op gaat, en sociale media is alleen maar een afleiding.
  • Ze weten niet hoe ze sociale media effectief gebruiken en ze willen het ook niet leren.
  • Ze zien het uitbesteden als een investering, waarbij ze hun geld wel terugverdienen en tegelijkertijd tijd besparen omdat ze het niet zelf hoeven te doen.
  • Ze willen resultaten en het maximale resultaat behaal je door samen te werken met iemand die er gespecialiseerd in is.

 

Hoeveel geld kun je verdienen met een SMMA / Social Media Marketing Agency?

Als eigenaar van een SMMA kun je zeker veel geld verdienen. Wanneer je hard werkt, veel leert en een aantal klanten binnenhaalt, kun je gemakkelijk €10.000 euro per maand verdienen. Dit bedrag kan nog veel groter worden wanneer jouw SMMA groter wordt.

Leer alles over SMMA met deze instapcursus. Met de code “Reisvrijheid” heb ik 10% korting voor je geregeld! >>

Afbeelding 2


Hoe begin je met een SMMA / Social Media Marketing Agency?

Om te beginnen met jouw eigen SMMA, zijn er maar een paar stappen noodzakelijk. Allereerst is het belangrijk om een goede naam voor jouw bedrijf te kiezen natuurlijk.

Vervolgens is het belangrijk om een website te bouwen en een business email aan te maken. Niet dat er dus staat “jouw.bedrijf@gmail.com”. Een professionele website en een professioneel e-mailadres maak je tegenwoordig heel gemakkelijk op sites als Wix en Squarespace.

Daarna is het noodzakelijk om je bedrijf officieel in te schrijven. In Nederland doe je dit bij de Kamer van Koophandel. In andere landen raad ik je aan om gewoon te Googlen op “mijn eigen bedrijf starten”.

Vervolgens kun je potentiële klanten gaan benaderen en aan de slag gaan!

Klinkt heel gemakkelijk, toch? Bijna te mooi om waar te zijn.. Misschien heb je nog een aantal vragen, zoals: hoe leer ik de skills voor SMMA en hoe kom ik aan klanten? Daar ga ik het nu over hebben.

De skills leren voor SMMA / Social Media Marketing Agency

In principe kun je tegenwoordig alles zelfstandig leren, online! Zoals al eerder aangegeven, beginnen met SMMA is niet moeilijk. Je moet gewoon goed de verschillende sociale kanalen kennen. Dit kun je leren door er gewoon gebruik van te maken. Je kunt een gratis account aanmaken of allerlei sociale media en op deze manier kun je veel leren over het kanaal.

Verder kun je online enorm veel leren. Op gratis manieren, zoals via Google of via YouTube. Maar ook met behulp van een cursus. Soms zijn deze cursussen gratis, dan kun je ze sowieso volgen.

Wanneer ze geld kosten, pas dan wel goed op. Er zijn tegenwoordig enorm veel cursussen die er goed en betrouwbaar uit zien, waar je 1000 euro voor betaald, maar waar je niks uithaalt.

Een goede cursus die ik wel kan aanraden, is de Social Media cursus van Adwise. Je wordt hier opgeleid door award-winning professionals in Nederland. Na het voltooien van de cursus krijg je ook een certificaat, deze kan helpen voor het winnen van vertrouwen van potentiële klanten.

De cursus kun je volledig laten vergoeden, door middel van de STAP-subsidie. Het kost je dus helemaal niets om de noodzakelijke skills voor jouw eigen SMMA te leren.

SMMA Afbeelding 3


Hoe kom je aan klanten voor jouw SMMA?

Wanneer je net begint, zul je je op het begin misschien afvragen hoe je aan klanten komt voor jouw SMMA. Online lees je vaak dat het handig is om een template te gebruiken en deze te sturen naar een heleboel bedrijven, in de hoop dat je een reactie terug krijgt.

Echter, tegenwoordig zijn er zoveel social media bedrijven en is dit een aanpak die misschien vroeger wel goed werkte, maar nu niet meer. Hoe wel dan?

Eigen netwerk

Een mooie uitspraak is “your network is your net worth”. Oftewel, vaak kun je al veel halen uit je eigen netwerk. Familie, vrienden, vrienden van vrienden, noem maar op.

Laat vrienden en familie weten dat jij een SMMA bedrijf bent begonnen, en vraag of zij nog bedrijven kennen die wellicht geïnteresseerd zijn. Een nieuwe klant kan bijvoorbeeld ook het bedrijf zijn waar een goede vriend van je werkt.

Vrienden en familie kunnen een goed woordje voor je doen, dus de kans is aanwezig dat jij op deze manier al aan jouw eerst klant(en) komt.

Daarnaast is het ook verstandig om actief te zijn op sociale media. LinkedIn bijvoorbeeld. Hier kun jij ook laten weten dat je begint met jouw eigen SMMA. Wat vaak helpt, is dat je aan het eind van jouw bericht vrijblijvend vraagt of jouw netwerk het bericht kan Liken. Op deze manier zal jouw bericht zichtbaar worden voor enorm veel mensen en potentiële klanten!

Bied jouw diensten gratis aan

Dit kan een erg goede manier zijn om je bedrijf te starten. Gratis je diensten aanbieden. Dit hoeft niet te beteken dat je urenlang gratis iets voor een bedrijf doet, maar door een dienst gratis aan te bieden kun jij in contact komen met nieuwe bedrijven.

Wanneer jij goed werk levert, bestaat de kans dat het bedrijf met jou samen wil blijven werken. Is dit niet het geval? Dan kun je in ieder geval dit werk toevoegen aan je portfolio, dat maakt hem weer een stukje interessanter.

Connect met andere agencies

Digital marketing is enorm breed, en er zijn zoveel specialismen te bedenken. Zo zijn er ook veel agencies die gespecialiseerd zijn in 1 gebied binnen digital marketing, maar niet in alle. Zoek bijvoorbeeld eens een agency dat gespecialiseerd is in SEO, maar niet in social media.

Je zou dit bedrijf kunnen benaderen en voorstellen om samen te werken. Voor het SEO bedrijf kan het een interessante samenwerking zijn, omdat zij graag de klant tevreden willen houden. Voor jou kan het een nieuwe klant opleveren.

Wat bedoel ik dan met “de klant tevreden houden”?

Nou, meestal vinden klanten het prettig om alles uit te besteden aan 1 bedrijf. Wanneer er wordt uitbesteed aan een bedrijf voor SEO, zal het altijd prettig zijn als dit bedrijf ook social media doet. Anders moet de klant weer op zoek naar een andere partij.

Wanneer jij de social media regelt, los jij dit probleem op voor het SEO bedrijf.

Gebruik Fiverr en Upwork

Fiverr en Upwork zijn geweldige platformen voor het vinden van nieuwe klanten voor jouw SMMA. Op de platformen kun je een agency account aanmaken, en hiermee kun je nieuwe klanten vinden en eventueel ook freelancers aannemen wanneer jouw bedrijf groter wordt.

Zorg ervoor dat je jouw account op deze websites goed optimaliseert. Een duidelijke bedrijfsomschrijving, diensten, USP’s (Unique Selling Points) en een portfolio. 

Fiverr


Focus op kwaliteit over kwantiteit

Pas op dat je niet te snel wilt opschalen. Dit is een veelgemaakte fout van Social Media Marketing Agencies. Ze krijgen meer klanten, zeggen alles toe, en dit gaat ten koste van de kwaliteit die wordt geleverd.

Wanneer je 1 klant hebt, wil je maximaal resultaat behalen en ervoor zorgen dat jouw klant enorm tevreden met jou is.

Als dit het geval is, is de kans namelijk groot dat jouw klant je gaat aanbevelen bij andere bedrijven. De klant heeft namelijk ook een netwerk (wie weet hoe groot!), en op deze manier kun je weer nieuwe klanten krijgen.

Conclusie

SMMA staat voor Social Media Marketing Agency. Het is een business model waarbij je veel geld kunt verdienen en locatie-onafhankelijk kunt werken.

Social media wordt steeds meer gebruikt en bedrijven zien er steeds meer potentie in. Er wordt dan ook steeds meer geld in geïnvesteerd. Echter, vaak kiezen bedrijven ervoor om het social media beheer uit te besteden. Dit is waar jouw SMMA bij komt kijken.

Het is vrij eenvoudig om de skills te leren die noodzakelijk zijn voor het opzetten van je eigen SMMA. Je kunt gratis kijken naar YouTube video’s of gratis artikelen lezen via Google. Ook kun je ervoor kiezen om te investeren in een cursus, waarin jij veel kunt leren over Social Media.

Voor het krijgen van klanten is het belangrijk om je eigen netwerk te gebruiken, om actief te zijn op social media en om eventueel soortgelijke agencies te benaderen voor een samenwerking.

Je kunt met een relatief lage investering al beginnen met SMMA, dus waar wacht je nog op?

Scroll naar boven