Koude acquisitie: Tips & Uitleg

Banner Koude acquisitie Cold calling

Koude acquisitie is een proces waarbij je particulieren of bedrijven ongevraagd benaderd, zonder dat deze potentiële klant jou kent. Je neemt dus voor het eerst contact op.

Er zijn verschillende methoden, zoals cold calling, e-mailmarketing en advertenties.

Het verschil tussen koude acquisitie en warme acquisitie is dat er bij warme acquisitie al eerder contact is geweest of dat er al eerder interesse is getoond.

Koude acquisitie kan een uitdaging zijn, omdat potentiële klanten vaak sceptisch zijn wanneer je ze ongevraagd benaderd. Het kan erg tijdrovend en kostbaar zijn, en vaak krijg je een simpele “nee”.

Echter, er zijn een aantal tips die ik je ga meegeven die ervoor zorgen dat jij de kans zo groot mogelijk maakt dat een bedrijf “ja” zegt tegen jou.

Koude acquisitie kan erg effectief zijn, en je kunt er nieuwe klanten mee bereiken. Jouw succes hangt af van een aantal factoren die ik vandaag ga benoemen. Met een goede planning en een strategie zal jij merken dat koude acquisitie erg goed kan uitpakken voor je.

Voor het grootste succes is het belangrijk dat je de verschillende methoden inzet. In dit artikel ga in specifiek in op misschien wel de meest effectieve methode: cold calling.

Koude acquisitie methode: Cold calling

Bel alleen potentiële klanten

Omdat je dus vaak een “nee” zult krijgen, is het belangrijk dat je alleen mensen belt waarvan jij denkt dat ze echt geïnteresseerd kunnen zijn. Iemand die een duidelijk probleem heeft en iemand die het ook echt wil oplossen. Kun jij het probleem voor ze oplossen? Dan kun je deze persoon op jouw cold-calling list zetten.

Wanneer je iemand belt, zorg er dan altijd voor dat je focust op het oplossing van het probleem van diegene. Niet op het verkopen van jouw product of dienst.

Koude acquisitie foto


De voorbereiding

Wanneer je in stap 1 tot een potentiële klant bent gekomen, is het daarna belangrijk om een korte en krachtige pitch voor te bereiden. Oftewel, een aantal zinnen die je in een gesprek gaat vertellen, waarin je kort en duidelijk bent over het probleem dat zij hebben en dat jij kunt oplossen.

Echter, voordat je begint aan jouw pitch, is het belangrijk om het gesprek te openen. Je gaat natuurlijk niet direct als iemand de telefoon opneemt een minuut praten.

Begin het gesprek met een vraag, bijvoorbeeld “Goedemiddag, ik bel om mezelf voor te stellen en om te kijken of onze diensten uw bedrijf kunnen helpen in de toekomst. Heeft u een paar minuten?”

Als het antwoord ja is, kun je best de tijd nemen. Door jezelf eerst voor te stellen en een gesprek aan te gaan met de potentiële klant, kom jij niet over als zo’n typische sales medewerker die gewoon op zoek is naar meer omzet.

Vertel op een leuke manier wie jij bent en hoe je de potentiële klant of het bedrijf kent. Daarna kun je vertellen dat jij een probleem voor het bedrijf kunt oplossen.

Gebruik een script

Wat ik vaak doe, nadat ik weet wat het probleem is en dat ik het kan oplossen, is een script schrijven. Ik schrijf precies op wat ik wil vertellen en hoe. Door dit script voor je te houden tijdens het bellen, sta jij sterk in je schoenen en komt jouw boodschap duidelijk over.

Je komt dan niet in de situatie dat je achteraf iets vergeten bent, of dat je dingen gaat vertellen die niet heel relevant zijn.

Cold calling foto


Oefenen

Door te oefenen wordt jij veel beter in koude acquisitie en cold calling. Je kunt alleen oefenen, het “gesprek” opnemen en later terugluisteren om te kijken of het goed is.

Ook kun je een rollenspel doen met een vriend of collega. Deze persoon kan je vervolgens weer goede tips geven.

Neem de oproep op

Voor jezelf is het enorm waardevol om een telefoongesprek met een potentiële klant op te nemen en later terug te luisteren. Analyseer hoe de potentiële klant reageert op jouw boodschap. Enthousiast, niet geinteresseerd, kortaf, veel vragen, intonatie, noem maar op.

Achterhaal bezwaren

Je gaat vaak een nee krijgen, maar dit betekent niet dat je dan direct het gesprek moet afkappen, de persoon bedankt en ophangt. In een call centre geldt vaak de 3-No-Rule: pas na 3 keer nee gehoord te hebben mag je het gesprek beëindigen.

Dit klinkt als een regel die erg irritant is voor degene met wie je belt. Maar de gedachte hierachter is dat een nee vaak niet een definitieve nee is.

Probeer bij een nee te achterhalen waarom dit het antwoord is. Misschien heeft het bedrijf er geen geld voor, misschien werken ze al samen met iemand zoals jij, je weet het niet.

Als jij weet waarom er nee wordt gezegd, kun je hierop inspelen. Misschien zie je nog wel een opening of een andere oplossing. Je kunt dan voorstellen of je later nog eens mag terugbellen.

Stuur een follow-up email

Verstuur direct na een telefoongesprek een email, waarin je de persoon bedankt voor zijn of haar tijd. Daarnaast kun je kort het gesprek samenvatten en de vervolgstappen benoemen.

Door direct een email te sturen, laat jij een positieve indruk achter bij de potentiële klant. Ook heeft hij of zij nu direct jouw contactgegevens en is het gemakkelijk om een reactie terug te krijgen.

Koude acquisitie email


Heb geduld met jouw droomklanten

Waarschijnlijk zijn er wel een aantal “droomklanten”, bedrijven waar jij heel graag mee samen wilt werken. Het is aan te raden om nog even geduld te hebben met het benaderen van deze droomklanten.

Iedere persoon die wel eens een cold call heeft gedaan, ook professionals, weten dat hun praatje steeds beter wordt naarmate er meer gesprekken zijn geweest. Je kunt jouw gesprek analyseren, aanpassen, dingen toevoegen, dingen weglaten.

Jouw droomklant loopt niet weg, dus het is verstandig om deze pas te benaderen wanneer je jouw cold call vaak hebt geoefend en geoptimaliseerd. Zo heb je de meeste kans dat je jouw droomklanten gaat binnenhalen.

Veelgestelde vragen over koude acquisitie

Wat is koude acquisitie?

Koude acquisitie is een proces waarbij je particulieren of bedrijven ongevraagd benaderd, zonder dat deze potentiële klant jou kent. Je neemt dus voor het eerst contact op.

Wanneer is een goed tijdstip voor cold calling?

Een cold call kun je het beste doen op dinsdag, woensdag of donderdag, tussen 15:00 en 16:00.

Op maandag zijn mensen net weer aan het opstarten na het weekend en op vrijdag zit iedereen mentaal al in het weekend. Niet te beste dagen dus. 

Krijg je vaak een “nee”?

Klopt, een “nee” zul je heel vaak gaan horen. Dit kan liggen aan jouw pitch, maar soms moet je ook een beetje geluk hebben. Over het algemeen zeggen veel mensen nee. Neem dit niet persoonlijk op, het hoort bij koude acquisitie en cold calling.

Wil jij online geld verdienen? Kijk dan eens naar dit artikel.

Scroll naar boven