SEO Gids: Rank hoger in Google en krijg meer website bezoekers

Banner Image SEO Gids Rank hoger in Google en krijg meer website bezoekers

Wil jij hoger ranken in Google, zodat meer mensen jouw website bezoeken? Dan is dit het artikel dat je nodig hebt. In deze gids ga je alles leren over SEO.

Voor het krijgen van meer website bezoekers moet je leren hoe je jouw website en verschillende pagina’s kunt optimaliseren voor SEO.

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands betekent dit zoekmachine optimalisatie. Voorbeelden van zoekmachines zijn Google, Yahoo en Bing.

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat Google het meeste gebruikt wordt. In Nederland gebruikt 94% van alle mensen Google en wereldwijd is dit ongeveer 92%.

Als we het hebben over SEO, dan kun je dus het beste focussen op het optimaliseren van jouw website in de Google zoekresultaten.

Hoger in de Google zoekresultaten betekent meer website bezoekers en meer omzet. Zo simpel is het.

Wist je dat 27.4% van alle mensen in Google klikt op het eerste resultaat in Google? Wanneer je op plek 4 staat, klikt van alle mensen nog maar 8.2% op jouw website.

Kijk maar eens naar onderstaande grafiek. Zo zie je maar hoe belangrijk het is dat je veel aandacht besteedt aan SEO voor jouw website.

Kliks per positie in Google

Veel bedrijven en ondernemers besteden SEO vaak uit aan freelancers of agencies, omdat het veel tijd kost.

Daarnaast is het echt een vak apart. SEO kun je zelf doen en je kunt resultaten gaan zien, maar een SEO-expert met jarenlange ervaring zal toch echt hoger scoren in Google.

Als blogger en SEO marketeer zal ik jou vandaag alles uitleggen wat je moet weten over SEO, zodat jij zelf aan de slag kan om een website minimaal in de top 3 van relevante zoekwoorden te krijgen.

De 3 pijlers van SEO: content, techniek en autoriteit

Het kan misschien een hele opgave lijken om jouw website en pagina’s te optimaliseren voor SEO. Soms zie ik een artikel voorbij komen als: 200 SEO tips en checks voor betere rankings. Dan snap ik dat je even schrikt.

SEO hoeft eigenlijk helemaal niet zo moeilijk te zijn. Wanneer je focust op de 3 pijlers van SEO, zal je goede resultaten gaan zien. De 3 pijlers zijn: Content, techniek en autoriteit.

Om hoog te ranken in Google, moet je aandacht besteden aan de volgende punten:

  • Schrijf kwalitatieve en unieke content voor een specifieke doelgroep.
  • Zorg ervoor dat jouw website er professioneel uitziet op desktop, tablet en mobiel.
  • De laadsnelheid van jouw website moet goed zijn.
  • Optimaliseer de structuur van jouw website.
  • Verhoog de autoriteit van jouw website met behulp van linkbuilding.


Content

SEO gids

Content is king wordt vaak gezegd. Dit is 100% waar natuurlijk. SEO is een fulltime job, maar het begint allemaal bij het schrijven van kwalitatieve en unieke content.

Kwalitatieve content is content dat nuttig en relevant is voor de lezer. Dit artikel over “hoger ranken op Google en meer website bezoekers krijgen” zou dus alleen kwalitatief zijn wanneer ik duidelijk uitleg hoe je dit moet doen.


Maak de tekst interessant en leuk om te lezen. Afbeeldingen toevoegen kan hierbij helpen.

Het aantal woorden dat je gebruikt in een artikel is ook belangrijk. Veel onderzoeken en bronnen geven verschillende richtlijnen als het gaat om de hoeveelheid woorden.

Ik raad je aan om een artikel te schrijven tussen de 1500 en 4000 woorden. Kijk hier dus naar, maar blijf in gedachte houden dat het vooral gaat om de kwaliteit van je tekst.


Zoekwoorden Onderzoek

Voordat je begint met het schrijven van content, is het belangrijk dat je weet voor welk zoekwoord je wilt gaan ranken op Google.

Zoekwoorden kunnen erg competitief zijn, in dat geval is het beter dat je gaat voor een andere optie. Het is namelijk wel belangrijk dat jij op pagina 1 komt van Google, en het liefst in de top 3. Zoek dus naar zoekwoorden waar jij een kans hebt om in de top 3 te komen.

Heb jij een zoekwoord gevonden dat niet zo competitief is, dan kan het ook zo zijn dat het zoekvolume erg laag is. Dit betekent dan dat bijna niemand hier op zoekt in Google. Je kunt dan wel een heel goed artikel schrijven en de eerste plek in Google hebben, maar website bezoekers ga je niet krijgen.


Tools voor zoekwoorden onderzoek

Ahrefs Free Keyword Generator Tool

Er zijn een heleboel tools die je kunt gebruiken om te checken of een zoekwoord lage competitie en een hoog zoekvolume heeft. De beste tool hiervoor is Ahrefs. Met Ahrefs kun je direct zien welke zoekwoorden interessant zijn voor jou. Je kunt elk denkbare zoekwoord checken en je krijgt dan een heleboel variaties te zien.

Ook kun je sorteren op zoekvolume en op competitie, zodat je direct ziet welk zoekwoord je moet kiezen voor jouw artikel.

In gebruik zelf de betaalde versie van Ahrefs en moet zeggen dat deze tool onmisbaar voor mij is geworden. Niet alleen voor zoekwoorden onderzoek, maar eigenlijk voor elke fase in het SEO proces.

Ahrefs heeft ook een Free Keyword Generator, en deze werkt prima om individuele zoekwoorden te checken.

Ook is de gratis Google Keyword Planner een goede tool om te zien of er vaak wordt gezocht op een zoekwoord.

Voor de competitie is de gratis tool van Moz een aanrader: de MozBar. Met de MozBar kun je voor elke website zien wat hun Domein Autoriteit (DA) is. De Domein Autoriteit is een indicatie voor de competitie die je hebt op een zoekwoord.

MozBar

DA is een getal tussen de 1 en 100. De DA van jouw website is heel belangrijk voor jouw posities in Google. Hier hebben we het later in dit artikel over.

Stel, je zoekt op “seo optimalisatie” en in de top 3 staan allemaal websites met een DA van 60 of hoger. Wanneer jij dan een website hebt met een DA van 10, kan het erg lastig zijn om hier de concurrentie mee aan te gaan. Kijk dan eerst naar andere zoekwoorden die erop lijken.

Wanneer je een artikel optimaliseert voor een zoekwoord, zal je automatisch ook gaan ranken voor andere zoekwoorden. Dus als een artikel is geoptimaliseerd voor “seo optimalisatie”, dan is het ook mogelijk om in de zoekresultaten te verschijnen voor “seo optimaliseren”, “optimalisatie voor seo” en nog veel meer.


Ahrefs heeft hier een erg handige functie voor: Parent Topics. Ahrefs geeft dan aan welk zoekwoord het meeste zoekvolume heeft en welk zoekwoord de ‘Parent’ is van andere zoekwoorden. Wanneer je een artikel optimaliseert voor deze ‘Parent Topic’, zal je ook gaan ranken voor soms wel 1000 andere zoekwoorden waar je helemaal niet over nagedacht hebt.


Content Optimalisatie 

Wanneer je weet op welk zoekwoord je wilt focussen, kun je de content gaan schrijven. Je kunt jouw content optimaliseren met de volgende tips:

  • De titel van jouw artikel moet een H1 zijn. Hier moet je zoekwoord in staan. Voor “seo optimalisatie” kan jouw titel zijn: “SEO Optimalisatie voor websites: De Ultieme Gids.”
  • De title tag, de titel die je in Google ziet, moet ook het zoekwoord bevatten. Maak de title tag niet langer dan 70 tekens.
  • De meta description, de tekst onder je titel. Ook hier plaats je het zoekwoord. Maak de meta description niet langer dan 160 tekens.
  • Zorg ervoor dat de URL van je website duidelijk te lezen is. Ook hier zet je het zoekwoord in.
  • Gebruik koppen en subkoppen in je artikel. Zorg ervoor dat je maar 1 H1 kop hebt per artikel en vermeld het zoekwoord sowieso in de eerste H2 van je tekst.
  • Gebruik afbeeldingen en voeg alt-tags toe. Een alt-tag is een stukje tekst die wordt weergegeven wanneer een afbeelding niet laadt of wanneer je met je muis over de afbeelding beweegt. Voeg het zoekwoord toe aan de alt-tags en aan de bestandsnamen.
  • Maak van elke afbeelding een WEBP bestand. Dus geen PNG of JPG. WEBP ziet er goed uit en zorgt ervoor dat je website niet trager wordt.
  • Gebruik het zoekwoord een paar keer op andere plekken in je artikel. Een goede richtlijn is 1 of 2 keer per 100 woorden.
  • De ideale lengte van een artikel is tussen de 1500 en 4000 woorden. Zorg dus voor een interessant en uitgebreid artikel.
  • Link van jouw artikel naar andere relevante artikelen op jouw website en andersom. Dit heet internal linking. 
  • Zorg ervoor dat andere websites naar jouw website en/of artikel linken. Dit heet external linking.


Tools voor content optimalisatie

Hierboven zijn er een heleboel aandachtspunten vermeldt als het om content optimalisatie gaat. Je kunt het jezelf een stuk makkelijker maken door gebruik te maken van gratis tools. Dit zijn tools die ik dagelijks gebruik voor het schrijven en analyseren van mijn content.

Allereerst wil ik even benoemen dat je WordPress zou moeten gebruiken wanneer je veel artikelen schrijft, bijvoorbeeld voor een blog.

Met WordPress kun je gemakkelijk en snel een website bouwen die er professioneel uit ziet. Daarnaast kun je een heleboel handige plugins downloaden die je helpen om de website nog beter en mooier te maken.

Een handige gratis plugin voor het optimaliseren van je content is Yoast SEO. Met behulp van deze plugin kun je direct zien of je jouw tekst goed hebt geoptimaliseerd voor SEO en of de leesbaarheid goed is.

Yoast SEO (2)

Wanneer jouw artikel klaar is en geoptimaliseerd voor SEO, is het aan te raden om de volledige tekst te kopiëren en de plakken in Grammarly. Hier kun je spelfouten en grammaticaal slechte zinnen verbeteren.


Techniek

Wanneer Google bepaalt welke website bovenaan in de zoekresultaten verschijnt, wordt er ook gekeken naar de techniek van jouw website.

Hierbij kun je denken aan de structuur, de laadsnelheid en de gebruiksvriendelijkheid voor desktop, tablet en mobiel.


Structuur

De structuur van jouw website moet duidelijk zijn en technisch goed in elkaar zitten. Denk aan een duidelijk menu, genoeg koppen en subkoppen en vindbaarheid van pagina’s.

Iedere pagina moet minimaal en maximaal 1 H1 kop hebben. De andere koppen moeten H2, H3, H4 of een hoger getal zijn.

Verder is het belangrijk om verschillende onderwerpen op je website te vermelden in je menu. Zorg ervoor dat website bezoekers gemakkelijk de weg kunnen vinden in je menu. Je wilt je menu niet te groot maken, maar ook niet te klein.

Ten slotte moet je denken aan de vindbaarheid van (belangrijke) pagina’s. Plaats artikelen in je menu, submenu of pagina die te bereiken is via de home pagina. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen niet zo vaak hoeven te klikken voordat ze op de pagina zijn waar ze willen zijn.


Snelheid

De snelheid van je website is een van de belangrijkste ranking factoren. Is jouw website traag, dan zal Google jouw website zeker niet hoog plaatsen in de zoekresultaten.

Ook zullen mensen via Google snel afhaken wanneer ze op jouw website klikken en ze terechtkomen op een trage website.

Voor het sneller maken van je website kun je een aantal plugins gebruiken. WP Fastest Cache is een goede gratis optie. Met deze caching plugin maak je de website veel sneller. De plugin heeft een heleboel functies, zoals het minimaliseren van CSS en JS bestanden en Lazy Load.

Een nog betere plugin voor website snelheid is WP Rocket. Dit is een betaalde plugin, maar hij is stabieler en beter dan de gratis WP Fastest Cache.

WP Rocket

Ook kun je met gratis plugins afbeeldingen optimaliseren. Afbeeldingen maken websites vaak heel traag, en toch zie ik vaak dat afbeeldingen op websites niet geoptimaliseerd zijn.

Hoe meer plugins je gebruikt, hoe trager je website wordt. Ga dus niet 10 plugins installeren voor het verbeteren van je snelheid, want dit zal dus alleen maar een negatief effect hebben.

Verwijder ook plugins die je niet nodig hebt zodat je snelheid zo hoog mogelijk blijft.


Gebruiksvriendelijkheid

Jouw website maak je via een laptop of pc, maar je moet veel aandacht besteden aan het optimaliseren voor mobiel. Bijna 60% van alle zoekopdrachten gaan via een mobiel apparaat.

Via WordPress kun je gemakkelijk zien hoe je website eruit ziet op een tablet of mobiel. Het is belangrijk om voor iedere individuele pagina te checken of het er goed uitziet op elk apparaat.

Ik vraag regelmatig bekenden die nog nooit mijn website hebben bezocht om eens naar de website te gaan en rond te klikken. Dan krijg je vaak goede feedback en weet je direct wat je nog kan verbeteren wat betreft de gebruiksvriendelijkheid en structuur.


Handige tools

Ahrefs Webmaster Tools

Ahrefs Webmaster Tools

Bij technische SEO komt zoveel kijken, je hebt echt een (gratis) tool nodig om alles te optimaliseren wat betreft je website.

Een gratis tool waar jij enorm veel aan hebt, is Ahrefs Webmaster Tools.

Deze geweldige tool scant jouw hele website op meer dan 100 SEO factoren. Daarnaast geeft de tool je adviezen en instructies voor het verbeteren van je website.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights

Deze gratis tool is van Google zelf en geeft je een overzicht van de prestaties van je website op desktop en mobiel. Je ziet direct hoe goed je scoort en daarnaast krijg je praktische tips om de performance en snelheid te verbeteren.

Google Search Console

Google Search Console

Dit is de eerste tool die je als website beheerder moet gaan gebruiken. De gratis tool van Google geeft je een overzicht van het aantal impressies, kliks, jouw posities in Google voor verschillende zoekwoorden en de prestaties van je website.

Autoriteit

De autoriteit van je website is bepalend voor jouw plek in de Google zoekresultaten.

De Domein Autoriteit (DA) is een getal tussen de 1 en 100. Wanneer je net een nieuwe website hebt, is jouw DA 1. De DA van YouTube bijvoorbeeld is 100 en die van Emerce.nl is 67.

Stel, jij schrijf precies hetzelfde artikel als Emerce en plaatst deze op je eigen website. Dit is natuurlijk niet aan te raden omdat je altijd unieke content moet schrijven, maar even om het voorbeeld duidelijk te maken. Wanneer jouw website en Emerce dan wat betreft techniek gelijkwaardig zijn, zal jij onder Emerce in de zoekresultaten verschijnen.

Dit is zo omdat Emerce een DA van 67 heeft, terwijl jij een DA van 1 hebt.

Het is dus belangrijk om jouw DA te verhogen. Wanneer je jouw autoriteit verhoogt, rank je sneller en hoger in de Google zoekresultaten en zal je meer website bezoekers krijgen.

De DA wordt hoger wanneer andere goede websites naar jouw website linken. Zo’n link heet een backlink. Hoe meer goede backlinks, hoe hoger jouw DA.

Jij hebt net je website aangemaakt dus je hebt nog 0 links naar jouw website. Je DA is dus 1, het laagst mogelijke. Emerce heeft meer dan 130.000 links naar hun website en daarom een DA van 67.

Dit betekent echter niet dat jij ook een DA zult hebben van 67 wanneer je 130.000 links naar jouw website hebt. Het ligt er maar net aan hoeveel links goed zijn en hoeveel slecht.

Een goede link is een link van een relevante website met een hoge DA en veel website bezoekers. Hoe meer daarvan, hoe hoger jouw eigen DA wordt.

Het eerdergenoemde voorbeeld van Emerce is een voorbeeld van een website met een vrij hoge DA. Wanneer een website met een DA boven de 10 naar jou linkt, kan dit al voordelig zijn voor jouw website.

Een slechte link kan negatief zijn voor jouw website. Wanneer Google ziet dat jouw website veel slechte links krijgt, kan dit ervoor zorgen dat je niet verschijnt in de Google zoekresultaten.

Slechte links zijn links van spammy websites, websites die totaal niet relevant zijn en websites die totaal geen website bezoekers krijgen.

Er zijn een heleboel websites die een link aanbieden in ruil voor geld. Dit kan je resultaat opleveren, maar het is niet aan te raden.

Ook is het niet aan te raden om links te ruilen met websites (jij plaatst een link naar hen en zij naar jou) of om zelf massaal links te gaan plaatsen op andere websites naar jezelf.


Backlinks krijgen

Er zijn een aantal linkbuilding strategieën waarop je backlinks kunt krijgen op een goede manier: 


Gastbloggen

Een van de beste manieren om aan een link te komen. Andere websites zijn vaak op zoek naar gastblogs, en hier kun jij op inspelen.

Bij een gastblog schrijf je een artikel over een bepaald onderwerp. Het belangrijkste in dit artikel is dat je waardevolle informatie deelt. Iets waar de website bezoekers wat aan hebben of iets wat leuk is om te lezen.

In een gastblog kun je 1 of meerdere keren verwijzen naar jouw eigen website. Op deze manier heb je een link verdiend.


Schrijf content waar anderen wel naar moet linken

Wanneer je een blog schrijft die uniek is, duidelijk en misschien wel speciaal, dan vergroot je de kans dat anderen naar dat artikel linken zonder dat je daar zelf om hebt gevraagd.

Wat je ook kunt toevoegen is interessante grafieken, een video, case studies of andere afbeeldingen.

Een afbeelding kan gemakkelijk worden overgenomen door anderen en wanneer dat gebeurd zal diegene jou credits geven en linken naar je website.


Analyseer het backlinkprofiel van je concurrenten

Ahrefs Backlink Checker

Stel, jij hebt een website over honden. Dan kun je eens Googelen op “Leukste speeltjes voor een hond.” Je ziet dan snel een aantal concurrenten van je verschijnen, namelijk websites die ook veel blogs schrijven over honden.

Je kunt dan deze concurrenten analyseren met behulp van gratis en betaalde tools. Er zit heel veel logica achter het feit dat zij op de eerste pagina van Google verschijnen.

Wanneer de relevantie van een blog artikel hetzelfde is, zal je vaak zien dat:

  • De Domein Autoriteit (DA) het hoogst is bij de website die het hoogst rankt
  • De Pagina Autoriteit (PA) het hoogst is bij de website die het hoogst rankt

Bij eenzelfde mate van relevantie is de hoeveelheid goede links dus vaak bepalend voor de ranking.

Met behulp van de gratis MozBar tool kun je in de Google zoekresultaten direct zien wat de PA en DA is van de verschillende websites.

Verder kun je gratis gebruikmaken van de Ahrefs Backlink Checker. Je kunt hier een domeinnaam invullen en Ahrefs laat dan een aantal backlinks van de website zien.

Ik gebruik zelf de betaalde versie van Ahrefs, hiermee kan je alle backlinks van iedere website zien en nog veel meer dan dat.

Door de backlinks van concurrenten te analyseren, kun je leren van de strategie van je concurrent. Ook kun je zo achter nieuwe mogelijkheden komen voor links naar jouw website.


Voordelen van SEO

SEO kost veel tijd. Zowel het optimaliseren als het zien van resultaten gaat lang duren. Vaak ga je na 6 maanden pas echte resultaten zien. Het duurt simpelweg een tijdje voordat Google jouw website heeft ontdekt en ziet als een betrouwbare bron.

Geduld is dus belangrijk als je meer website bezoekers wilt hebben. Om vol te houden, hier een aantal voordelen van SEO:

  • Meer omzet. Wanneer je hoger rankt op Google en meer website bezoekers krijgt, ga je meer geld verdienen. Je moet dan wel relevante zoekwoorden kiezen natuurlijk.
  • Duurzaamheid. Het kost veel tijd om hoog te ranken, maar wanneer je er eenmaal staat kan je hier blijven staan voor maanden of zelfs jaren. Jouw hoge positie levert je dan iedere maand weer nieuwe website bezoekers en potentiële klanten op. Wel belangrijk om te blijven verbeteren natuurlijk, je wilt niet dat concurrenten hoger gaan scoren dan jij.
  • Sneeuwbaleffect. Sta je hoog in Google met 1 artikel, dan zullen andere pagina’s ook meer website bezoekers krijgen en hoger ranken. Steeds meer mensen zullen jouw website bezoeken en steeds meer mensen zullen naar je linken zonder dat je hier iets voor hebt gedaan. Meer links, hogere rankings, meer websitebezoekers en zo gaat de cirkel rond.
  • SEO kan gratis zijn. Wanneer je SEO zelf doet, kun je het gratis doen. Er zijn goede gratis SEO tools die je kunnen helpen om een goed artikel te schrijven en je website te optimaliseren. Ook is hoog ranken in Google gratis. Je staat dan wel onder eventuele advertenties, maar je betaald in principe niks voor een eerste positie in Google. Echter, voor de beste resultaten en een efficiënte werkwijze raad ik wel aan om betaalde tools te gebruiken, zoals Ahrefs.
  • Je kunt passief geld verdienen. Met SEO krijg je meer website bezoekers en hierdoor kun je passief geld verdienen. Denk bijvoorbeeld aan affiliate marketing en advertenties op jouw website.


SEO uitbesteden

Vaak zie je dat bedrijven ervoor kiezen om SEO te laten doen door iemand van de ICT of Marketing afdeling. Dit doen ze natuurlijk omdat SEO uitbesteden veel meer geld kost.

Dat is op het begin ook zo, SEO uitbesteden aan een freelancer of een agency gaat meer geld kosten dan dat het oplevert.

Echter, de werkzaamheden van een SEO-expert zijn erg duurzaam en zijn gebaseerd op lange termijn strategieën. SEO uitbesteden zal je op de lange termijn meer geld kunnen opleveren dan dat het kost.

Daarnaast zal je ook zien dat een medewerker van de ICT of Marketing afdeling niet beschikt over de kwaliteiten die nodig zijn om hoog te ranken in Google voor veel zoekwoorden.

Een aantal basisprincipes zijn gemakkelijk uit te voeren, maar een SEO-expert gaat toch echt boven jou eindigen in de Google zoekresultaten.

Wanneer een concurrent wel een SEO-expert heeft ingehuurd, zal je onder hen verschijnen in Google voor bijna alle relevante zoekwoorden. Jouw concurrent gaat er dan vandoor met de klanten en het geld.

Het is dus wel aan te raden om SEO uit te besteden. Zo houd je de concurrent op afstand en verdien je meer geld.


Hoe word je een SEO-expert

Als SEO expert kun je aan het werk bij een bedrijf, maar ook als freelancer. Een goede SEO specialist heeft een aantal jaren ervaring en heeft gewerkt in meerdere projecten.

Het stappenplan om een SEO-expert te worden:

  • Gebruik het internet. Op YouTube vind je enorm veel goede SEO video’s die jou de basis van SEO uitleggen, maar ook dieper in gaan op verschillende strategieën. Ook kun je Googelen en een heleboel lezen over SEO.
  • Leer van een SEO cursus. Er zijn een aantal cursussen online te vinden die jou alles leren over SEO. Het voltooien van een cursus kun je ook vermelden in je portfolio.
  • Oefen met je eigen website. Je leert het beste door te doen. Maak je eigen (blog) website en kijk of je pagina’s kunt ranken op Google en website bezoekers kunt krijgen.
  • Werk bij een online marketing agency. Als SEO Marketeer bij een agency ben jij fulltime bezig met SEO voor verschillende bedrijven. Je leert dan enorm veel van projecten in de praktijk.
  • Doe SEO voor bekenden. Voor nog meer ervaring of om je portfolio uit te breiden en mooier te maken kun je gratis je SEO skills aanbieden aan vrienden, familie of vrienden van vrienden.
Scroll naar boven